Forventningsfulde elever startede fordybelsesdagene i november op med at lave en fælles brainstorm på tavlen over ting de gerne ville vide mere om i forhold til emnet: Rummet og vores solsystem – mælkevejen.
Forud for forløbet havde vi lærere sammen med 3 lærerstuderende udarbejdet en detailplan med en faglige beskrivelse af de områder, vi ønskede eleverne skulle berøre. Vores mål var et tværfagligt projekt mellem billedkunst og natur/teknik, hvor faglig læsning, it og kreativitet skulle samtænkes.
Elevernes viden viste sig at være stor og deres engagement var helt i top. I løbet af de tre fordybelsesdage med undervisning fra kl. 08.00-13.25, nåede vi således både at arbejde systematisk med nye faglige begreber samt i papmache at kreere og dekorere individuelle planeter, hvortil alle fik skrevet deres personlige og fiktive historier om beboerne og livet på planeten.
Afslutningsvis læste eleverne deres historien op for hinanden og planeterne blev udstillet i klassen.
Alt i alt et lærerigt forløb med mange gode oplevelser for både elever og lærere.
Skrevet af Kirsten Monrad Brodersen