Hvis der opstår mistanke om, at en elev er i mistrivsel, er det vigtigt, at der reageres – hvad enten mistanken opstår hos forældre, lærere eller pædagoger.
Som forældre
- Tal med jeres barn. Spørg ind til barnets udsagn og husk på, at jeres barns oplevelse af en situation sjældent kan stå helt alene.
- Kontakt klasselærerne og fortæl om bekymringen.
- Klasselærerne vender tilbage, når de har undersøgt sagen. Hvis der er hold i bekymringen, arbejdes videre efter nedenstående plan.
Som lærer eller pædagog
- Læreren/pædagogen deler sin mistanke med klasselærerne.
- Klasselærerne taler med eleven, vurderer situationen og orienterer forældrene.
- Hvis det vurderes, at der er tale om mistrivsel afdækkes problemet med yderligere samtaler med elever, forældre og andre lærere. Afdelingslederen orienteres på teammødet. Det afgøres, om mistrivslen har rod i mobning* blandt eleverne.
- Klasselærerne laver en situationsbestemt handlingsplan og orienterer forældrene, klassens øvrige lærere og ledelsen.
- Hvis skolen vurderer, at der er tale om mobning* anvendes en fast skabelon for handlingsplan, og ledelsen inddrages altid i processen.
- Klasselærerne iværksætter de planlagte tiltag og holder forældrene orienterede om processen.
- Tiltagene evalueres og det vurderes, om trivslen er genoprettet eller der er behov for yderligere tiltag.
* Mobning er en systematisk og gentagende forfølgelse eller udelukkelse af en person i et fællesskab som personen er ”tvunget” til at være en del af. Mobning kan både foregå i fysiske og i digitale fællesskaber.